Przejdź na stronę WWW KĄPINO

NOWE POSTY | NOWE TEMATY | POPULARNE | STAT | RSS | KONTAKT | REJESTRACJA | Login: Hasło: rss dla

HOME » STOWARZYSZENIE NA RZECZ ROZWOJU WSI KĄPINO » ECO-KĄPINO

Przejdz do dołu strony<<<Strona: 2 / 2    strony: 1[2]

Eco-Kąpino

  
mariusz
12.10.2009 18:50:35
poziom 6



Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: Kąpino

Posty: 1162 #339166
Od: 2007-10-9
ale za to elokwencji ci nie mozna odmówic zdziwiony
  
Electra19.04.2024 01:02:20
poziom 5

oczka
  
baton
21.10.2009 09:40:17
poziom 6



Grupa: Użytkownik

Posty: 1234 #346121
Od: 2008-2-11
DZIENNIK GAZETA PRAWNA 21 października 09 (nr 206)
Współpraca samorządów z organizacjami pożytku publicznego i sektorem pozarządowym
Organy administracji publicznej, prowadząc działalność w sferze zadań publicznych, powinny współpracować z organizacjami pozarządowymi. Kluczowym dokumentem określającym zasady współdziałania samorządu z organizacjami pozarządowymi jest program współpracy. Gminy, powiaty i województwa w ramach współpracy mogą zlecać organizacjom pozarządowym realizację zadań publicznych.
Działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych. Z kolei organizacjami pozarządowymi są, niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, niedziałające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki nieposiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie, w tym fundacje i stowarzyszenia. Działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez:
● osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego;
● stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego.
Należy podkreślić, że ustawowe kryterium niedziałania w celu osiągnięcia zysku nie eliminuje z kręgu organizacji pozarządowych podmiotów, które prowadzą działalność gospodarczą, pod warunkiem że całość swoich zysków przeznaczą na cele statutowe. Są to tzw. organizacje not profit. Za organizacje pozarządowe można więc uznać przykładowo: fundacje, stowarzyszenia, związki stowarzyszeń, kółka rolnicze, cechy rzemieślnicze, związki zawodowe, federacje i konfederacje związków pracodawców, związki sportowe. Osoby prawne, o których mowa, mogą być uznane z organizacje pozarządowe pod warunkiem spełnienia przez nie pozostałych przesłanek z ustawy o działalności pożytku i wolontariacie. Ponadto podmioty te, zgodnie z załącznikiem nr 3 do rozporządzenia ministra sprawiedliwości z 21 grudnia 2000 r w sprawie szczegółowego sposobu prowadzenia rejestrów wchodzących w skład Krajowego Rejestru Sądowego oraz szczegółowej treści wpisów w tych rejestrach (Dz.U. nr 117, poz. 1237 z ze. zm.), podlegają wpisowi w Krajowym Rejestrze Sądowym w Rejestrze Stowarzyszeń, Innych Organizacji Społecznych i Zawodowych, Fundacji, Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej.
Do organizacji pozarządowych zaliczyć także należy stowarzyszenia, które nie działają na podstawie przepisów ustawy z 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. z 2001 r. nr 79, poz. 855 ze zm.), ale funkcjonują, opierając się na przepisach szczególnych, a prawo o stowarzyszeniach stosuje się do nich jedynie w zakresie nieuregulowanym w tych przepisach np. stowarzyszenia kultury fizycznej. Ponadto do organizacji pozarządowych można zaliczyć: partie polityczne, spółki, spółki działające na podstawie przepisów o kulturze fizycznej, uczniowskie kluby sportowe, działające na podstawie przepisów ustawy o kulturze fizycznej, które uzyskują osobowość prawną w wyniku wpisu do ewidencji prowadzonej przez starostów.
Formy współpracy
Gminy, powiaty lub województwa współpracują w sferach zadań publicznych z organizacjami pozarządowymi, w zakresie odpowiadającym zadaniom tych organów. Współpraca ta może odbywać się w szczególności w formach zlecania organizacjom pozarządowym realizacji zadań publicznych. Dopuszczalne jest również wzajemne informowania się o planowanych kierunkach działalności i współdziałania w celu zharmonizowania tych kierunków oraz konsultowanie z organizacjami pozarządowymi, odpowiednio do zakresu ich działania, projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji. Możliwe jest także tworzenie wspólnych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym, złożonych z przedstawicieli organizacji pozarządowych oraz przedstawicieli właściwych organów gminy, powiatu lub województwa. Współpraca samorządów z organizacjami pozarządowymi powinna odbywać się na zasadach: pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji i jawności. Dodatkowo organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego (rada gminy, powiatu, sejmik województwa) obligatoryjnie uchwala roczny program współpracy z organizacjami pozarządowymi. Z kolei zlecanie zadań publicznych jako zadań zleconych w rozumieniu ustawy o finansach publicznych może mieć formy: powierzania wykonywania zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji, lub wspierania takich zadań wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie.
Uchwalenie programu
Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego ma obowiązek uchwalania rocznych programów współpracy z organizacjami pozarządowymi. Jednocześnie przepisy nie zawierają żadnych wskazówek dotyczących sposobu jego uchwalania, pozostawiając tę kwestię do rozstrzygnięcia samorządowcom. Wskazówką do tworzenia programów współpracy mogą być jednak zasady, na jakich powinna odbywać się współpraca pomiędzy samorządami a organizacjami pozarządowymi. Zgodnie z art. 5 ust 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, współpraca, o której mowa, odbywać się powinna na zasadach: pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji i jawności. Można więc przyjąć, że zasady te powinny być uwzględniane przez lokalne władze również w trakcie prac nad stworzeniem programu. Innym słowy, oznacza to, że przed uchwaleniem programu współpracy powinien on być poddany konsultacjom z organizacjami pozarządowymi działającymi na terenie danej gminy, powiatu czy województwa. Najbardziej jednak pożądanym rozwiązaniem jest sytuacja, w której zainteresowane strony od samego początku pracują nad jego kształtem. Możliwe są tutaj różne modele tworzenia programu. Od upublicznienia projektu i wyznaczenia odpowiedniego czasu organizacjom pozarządowym na zgłaszanie swoich uwag i zastrzeżeń, aż do powołania wspólnego zespołu, złożonego z przedstawicieli władz lokalnych i organizacji, którego zadaniem byłoby stworzenie optymalnego programu współpracy.
Określenie zadań
Program współpracy samorządu z organizacjami pozarządowymi określa, jakie zadania realizowane przez organizacje będą finansowane przez władze lokalne. Skoro dana jednostka samorządu terytorialnego będzie finansowała określone zadania ze sfery zadań publicznych, program współpracy jest w oczywisty sposób powiązany z planem wydatków i dochodów samorządu tzn. z budżetem. Ten z kolei na podstawie ustawy o finansach publicznych musi być uchwalony przez gminę, powiat i województwo najpóźniej do 31 marca każdego roku. Można zatem powiedzieć, że samorządy mają trzy przedziały czasowe, w których mogą uchwalić program współpracy z organizacją pozarządową. Wśród nich wyróżniamy: ustanowienie programu współpracy przed uchwaleniem budżetu, w trakcie uchwalania budżetu i po jego uchwaleniu.
Podjęcie decyzji o uchwaleniu programu współpracy przed uchwaleniem budżetu samorządowego daje samorządom możliwość odpowiedniego zabezpieczenia środków na realizację programu i wpisania ich do projektu uchwały budżetowej. Dzięki temu program współpracy z organizacjami samorządowymi ma największe szanse na pełne zrealizowanie. Dodatkowo szybkie uchwalenie programu daje możliwość wcześniejszego ogłaszania konkursów. Zgodnie z przepisami, uchwalony program współpracy jest podstawą do ogłaszania przez organ wykonawczy samorządu (wójta, burmistrza, prezydenta miasta, zarząd powiatu, zarząd województwa) konkursów dla organizacji na kolejny rok budżetowy. Ogłoszenie konkursów przykładowo w listopadzie i rozstrzygnięcie ich pod koniec grudnia lub na początku stycznia zapewnia dodatkowo ciągłość i stabilność finansowania tych zadań, które zgodnie z przepisami są zlecane organizacjom pozarządowym na jeden rok.
Uchwalenie programu współpracy równolegle z budżetem samorządu obarczone jest ryzkiem jego zmiany. W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę, że budżet jako najważniejsza samorządowa uchwała wywołuje zawsze dużo emocji, zaś możliwość przesuwania środków, jak również zmian w samym programie współpracy istnieje do samego końca batalii budżetowej. Dodatkowo pamiętać należy, że w optymistycznej wersji pierwsze budżety samorządów uchwalane są w grudniu, przy czym w przeważającej większości organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego podejmują uchwały budżetowe w styczniu, lutym i marcu. W konsekwencji projekty organizacji pozarządowych w pierwszych miesiącach nowego roku są pozbawione finansowania.
W ocenie ekspertów uchwalenie programu współpracy już po przyjęciu budżety na dany rok jest najgorszym rozwiązaniem. W takim stanie program współpracy jest marginalnym dokumentem. Dodatkowo zaś uchwalenie budżetu pod koniec marca, a następnie programu współpracy skutkuje brakiem środków dla organizacji pozarządowych w pierwszym półroczu obowiązywaniu budżetu i zagrożeniem dla realizowanych przez nich działań.
Rola programu
Program współpracy jednostek samorządu terytorialnego z organizacjami pozarządowymi określa przede wszystkim reguły i zasady współpracy. Dodatkowo wskazuje też na zadania, które władze publiczne chcą realizować wspólnie z organizacjami pozarządowymi i podmiotami z nimi zrównanymi. Z drugiej strony ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie przewiduje możliwość zawierania wieloletnich umów z organizacjami pozarządowymi. Stąd podstawą do ogłoszenia konkursów może być również wieloletni program współpracy. W konsekwencji w praktyce jednostek samorządu terytorialnego pojawiają się coraz częściej inicjatywy uchwalania wieloletnich zasad współpracy z organizacjami pozarządowymi. Taka decyzja organów stanowiących samorządów umożliwia organizacjom przygotowanie długofalowych strategi działań z władzami lokalnymi.
Formy współpracy samorządów z organizacjami pozarządowymi zgodnie z przepisami mogą przybrać charakter:
● zlecania organizacjom pozarządowym oraz podmiotom z nimi zrównanym realizacji zadań publicznych,
● wzajemnego informowania się o planowanych kierunkach działalności i współdziałania w celu zharmonizowania tych kierunków,
● konsultowania z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami z nimi zrównanymi, odpowiednio do zakresu ich działania, projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji,
● tworzenie wspólnych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym, złożonych z przedstawicieli organizacji pozarządowych, podmiotów z nimi zrównanych oraz przedstawicieli właściwych organów administracji publicznej.
Możliwe są również inne formy współpracy organów administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi. Przede wszystkim chodzi o współpracę podmiotów publicznych i pozarządowych przy pozyskiwaniu środków finansowych, pomoc przy nawiązywaniu kontaktów międzynarodowych, wzajemne doradztwo, rozpowszechnianie informacji, a także wzajemne promowanie wizerunku.
Wykonywanie zadań
Celem wprowadzenia programu współpracy przez gminy, powiaty i województwa z podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego jest przede wszystkim zapewnienie efektywnego wykonywania zadań publicznych danego samorządu wynikających z przepisów prawa poprzez włączenie w ich realizację organizacji pozarządowych. Dodatkowo uchwalane przez jednostki samorządu terytorialnego programy wśród swoich celów wskazują na umacnianie w świadomości społecznej poczucia odpowiedzialności za wspólnotę lokalną, pobudzanie aktywności ukierunkowanej na zorganizowane zaspokajanie potrzeb lokalnej społeczności, zwiększanie udziału mieszkańców w rozwiązywaniu lokalnych problemów i efektywności działań na rzecz mieszkańców danego samorządu. Przykładowo w 2009 roku przedmiotem współpracy powiatu kamiennogórskiego z organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego jest: realizacja zadań powiatu określonych w ustawach, stworzenie warunków do zwiększania aktywności społecznej mieszkańców powiatu, tworzenie systemu monitorowania potrzeb społecznych, konsultowanie aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej.
W tym kontekście w 2009 roku przedmiotem współpracy powiatu kamiennogórskiego z organizacjami pozarządowymi może być realizacja zadań publicznych z zakresu m.in. pomocy społecznej, w tym działania na rzecz osób niepełnosprawnych, działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych, turystyki, krajoznawstwa oraz wypoczynku dzieci i młodzieży czy też upowszechniania kultury fizycznej i sportu.
Współpraca ta może przybrać charakter finansowy i pozafinansowy. Do form współpracy o charakterze finansowym należy zlecanie lub wspieranie zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie jego realizacji. Z kolei do form współpracy pozafinansowej będą należeć w szczególności:
● wzajemne informowanie się powiatu i organizacji pozarządowych o kierunkach planowanych działalności poprzez utworzenie na stronie internetowej powiatu portalu dla organizacji pozarządowych, umożliwiającego prezentację organizacji pozarządowych;
● konsultowanie projektów aktów normatywnych podejmowanych przez radę powiatu w dziedzinach dotyczących statutowej działalności pożytku publicznego organizacji pozarządowych;
● przekazywanie informacji za pośrednictwem mediów lokalnych i regionalnych o realizacji zadań publicznych;
● tworzenie wspólnych zespołów o charakterze doradczym i konsultacyjnym;
Z kolei program współpracy organizacji pozarządowych z samorządem województwa śląskiego w 2009 roku dotyczy w szczególności zadań uwzględniających zrównoważony rozwój poszczególnych subregionów województwa, m.in. w takich dziedzinach, jak: aktywizacji zawodowej bezrobotnych, bezpieczeństwa publicznego, działalności wspomagającej rozwój gospodarczy oraz rozwój wspólnot i społeczności lokalnych, działań na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami, edukacji publicznej, w tym w zakresie wspomagania rozwoju i uzdolnień dzieci i młodzieży, oraz organizacji sesji i sympozjów naukowych, ekologii, kultury fizycznej i sportu, promocji i ochrony zdrowia. Współpraca pomiędzy samorządem województwa śląskiego a organizacjami pozarządowymi oraz pozostałymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego odbywa się podobnie jak na terenie powiatu kamiennogórskiego w takich formach, jak: zlecania zadań publicznych, wymiany informacji będącej podstawą prawidłowego diagnozowania problemów i potrzeb mieszkańców województwa, opiniowania i konsultowania opracowań, programów oraz projektów aktów normatywnych w dziedzinach stanowiących obszary wzajemnych zainteresowań, czy też tworzenia wspólnych zespołów i komisji o charakterze doradczym i konsultacyjnym. Podstawową formą zlecania przez województwo śląskie zadań publicznych jest otwarty konkurs ofert, chyba że przepisy odrębne przewidują inny tryb zlecenia. Warunkiem przystąpienia do konkursu jest złożenie oferty zawierającej informacje określone w przepisach prawa oraz ogłoszeniu o konkursie wraz z wymaganymi załącznikami. Omawiany program określa również, że dotacja przyznana na realizację zadania publicznego nie może być wykorzystana przykładowo na remonty budynków, zadania i zakupy inwestycyjne (chyba że istnieje społeczne uzasadnienie takiego wykorzystania środków), zakupy gruntów czy działalność gospodarczą. Dodatkowo powierzenie realizacji zadania publicznego może nastąpić także poprzez zakup usług na podstawie przepisów o zamówieniach publicznych.
Zlecanie organizowania zadań
Zgodnie z przepisami ustawy gminy, powiaty i województwa wspierają realizację zadań publicznych przez organizacje pozarządowe prowadzące działalność statutową w danej dziedzinie oraz powierzają im realizację zadań publicznych. Wspieranie oraz powierzanie realizacji zadań odbywa się po przeprowadzeniu otwartego konkursu ofert, chyba że przepisy odrębne przewidują inny tryb zlecania. W otwartym konkursie ofert uczestniczą organizacje pozarządowe, osoby prawne i jednostki organizacyjne związane np. z Kościołem (jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego), stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego, spółdzielnie socjalne oraz jednostki organizacyjne podległe organom administracji publicznej lub przez nie nadzorowane.
Zlecenie realizacji zadania przez jednostkę samorządu terytorialnego może nastąpić w innym trybie niż otwarty konkurs ofert, jeżeli dane zadania można zrealizować efektywniej w inny sposób, w szczególności poprzez zakup usług na zasadach i w trybie określonych w przepisach o zamówieniach publicznych, przy porównywalności metod kalkulacji kosztów oraz porównywalności opodatkowania. Dodatkowo wspieranie oraz powierzanie zadań wykonywanych przez organizacje pozarządowe może nastąpić na zasadach i w trybie ustawy z 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz.U. z 2009 r. nr 19, poz. 100 ze zm.).
Przepisy umożliwiają również organizacją pozarządowym złożenie z własnej inicjatywy oferty realizacji zadań publicznych, także tych, które są realizowane dotychczas w inny sposób, w tym przez organy administracji publicznej. W takim przypadku gmina powiat lub województwo, do którego zgłosiła się organizacja pozarządowa w nieprzekraczalnym dwumiesięcznym terminie rozpatruje celowość realizacji określonego zadania publicznego przez organizacje pozarządowe, biorąc pod uwagę stopień, w jakim oferta odpowiada priorytetom zadań publicznych, daje gwarancję realizacji zadań zgodnie ze standardami właściwymi dla danego zadania, środki dostępne na realizację określonych zadań, rodzaje określonych zadań i korzyści wynikające z realizacji zadania publicznego przez organizację pozarządową. Następnie zaś informuje o podjętej decyzji, a w przypadku stwierdzenia celowości realizacji określonego zadania publicznego informuje składającego ofertę o trybie zlecenia zadania publicznego – otwartym konkursie ofert.
Otwarty konkurs ofert
Organ administracji publicznej ogłasza otwarty konkurs ofert co najmniej z 30-dniowym wyprzedzeniem. Ogłoszenie otwartego konkursu ofert powinno zawierać informacje o:
● rodzaju zadania;
● wysokości środków publicznych przeznaczonych na realizację tego zadania;
● zasadach przyznawania dotacji;
● terminach i warunkach realizacji zadania;
● terminie składania ofert;
● terminie, trybie i kryteriach stosowanych przy dokonywaniu wyboru oferty;
● zrealizowanych przez organ administracji publicznej w roku ogłoszenia otwartego konkursu ofert i w roku poprzednim, zadaniach publicznych tego samego rodzaju i związanych z nimi kosztami, ze szczególnym uwzględnieniem wysokości dotacji przekazanych organizacjom pozarządowym, oraz jednostkom organizacyjnym podległym organom administracji publicznej lub przez nie nadzorowanym.
Ogłoszenie o otwartym konkursie ofert zamieszcza się, w zależności od rodzaju zadania, w dzienniku o zasięgu ogólnopolskim lub lokalnym oraz Biuletynie Informacji Publicznej, a także w siedzibie organu administracji publicznej w miejscu przeznaczonym na zamieszczanie ogłoszeń. Ogłoszenie może także nastąpić w inny sposób zapewniający dostęp podmiotów zainteresowanych do informacji, w szczególności poprzez wykorzystanie internetu.
Oferta organizacji pozarządowej powinna zawierać w szczególności: szczegółowy zakres rzeczowy zadania publicznego proponowanego do realizacji, termin i miejsce realizacji zadania publicznego i kalkulację przewidywanych kosztów realizacji zadania publicznego. Dodatkowo powinny się tam znaleźć informacje o wcześniejszej działalności podmiotu składającego ofertę w zakresie, którego dotyczy zadanie, dane o posiadanych zasobach rzeczowych i kadrowych zapewniających wykonanie zadania, w tym o wysokości środków finansowych uzyskanych na realizację danego zadania z innych źródeł oraz deklarację o zamiarze odpłatnego lub nieodpłatnego wykonania zadania.
Po upływie terminu na składanie ofert organ administracji publicznej rozpatruje złożone oferty. W trackiego tego procesu odpowiednio gmina, powiat bądź województwo ocenia możliwość realizacji zadania przez organizację pozarządową, jak również przedstawioną kalkulację kosztów realizacji zadania, w tym w odniesieniu do zakresu rzeczowego zadania oraz uwzględnia wysokość środków publicznych przeznaczonych na realizację zadania. Warto pamiętać, że powyższe zasady mają zastosowanie także wtedy, gdy w wyniku ogłoszenia otwartego konkursu ofert została zgłoszona jedna oferta. Podejmując decyzje o wyborze oferty, organ administracji publicznej obowiązany jest w uzasadnieniu wyboru oferty ustosunkować się do spełniania przez oferenta wymogów określonych w ustawie oraz w ogłoszeniu.
Zawarcie umowy
Przyjmując zlecenie realizacji zadania publicznego organizacje pozarządowe zobowiązują się do wykonania zadania w zakresie i na zasadach określonych w umowie,, sformułowanej z uwzględnieniem art. 131 ust. 2 ustawy o finansach publicznych oraz przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Z kolei organ administracji publicznej zobowiązuje się do przekazania na realizację zadania odpowiednich środków publicznych w formie dotacji. Zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych dysponent części budżetowej może zlecić organizacji pozarządowej realizację swoich zadań na podstawie zawartej z tą organizacją umowy, przyznając jednocześnie dotację celową na realizację tych zadań. Umowa wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności i powinna określać:
● szczegółowy opis zadania, w tym cel, na jaki dotacja została przyznana, i termin jego wykonania;
● wysokość dotacji celowej udzielanej organizacji wykonującej zadanie i tryb płatności;
● termin wykorzystania dotacji, nie dłuższy niż do 31 grudnia danego roku budżetowego;
● tryb kontroli wykonywania zadania;
● termin i sposób rozliczenia udzielonej dotacji celowej;
● termin zwrotu niewykorzystanej części dotacji celowej, nie dłuższy niż 15 dni od określonego w umowie dnia wykonania zadania, a w przypadku zadania realizowanego za granicą – 30 dni od określonego w umowie dnia jego wykonania.
Dodatkowo umowa o wspieranie lub o powierzenie zadania publicznego może być zawarta na czas realizacji zadania lub na czas określony. Warto pamiętać, że zadanie publiczne nie może być zrealizowane przez podmiot niebędący stroną umowy, chyba że umowa zezwala na wykonanie określonej części zadania przez taki podmiot.
Właściwa jednostka samorządu terytorialnego zlecająca zadanie publiczne dokonuje kontroli i oceny realizacji zadania, a w szczególności: stanu realizacji zadania, efektywności, rzetelności i jakości wykonania zadania, prawidłowości wykorzystania środków publicznych otrzymanych na realizację zadania, prowadzenia dokumentacji określonej w przepisach prawa i w postanowieniach umowy. Sprawozdanie z wykonania zadania publicznego określonego w umowie należy sporządzić w terminie 30 dni po upływie terminu, na który umowa została zawarta, z tym że okresem sprawozdawczym jest rok budżetowy.
Przekazanie dotacji
Zlecanie realizacji zadań publicznych przez jednostkę samorządu terytorialnego następuje poprzez powierzanie wykonywania zadań publicznych lub wspieranie takich zadań, zaś obydwie te formy wiążą się z udzieleniem dotacji na finansowanie lub dofinansowanie realizacji tych zadań. Ważne przy tym jest to, że dotacja może być przekazana tylko na realizację zadania, a nie na dofinansowanie organizacji. Oznacza to, że dotacja nie może być przeznaczona przez organizację pozarządową na opłacenie kosztów swojej działalności. Zgodnie z art. 176 ustawy o finansach publicznych podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje na cele publiczne związane z realizacją zadań tej jednostki. Zlecenie zadania i udzielenie dotacji następuje zgodnie z przepisami ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, a jeżeli dotyczy ono innych zadań niż określone w tej ustawie – na podstawie umowy jednostki samorządu terytorialnego z podmiotem.
Z kolei art. 106 ust. 2 pkt 1 lit. d) ustawy o finansach publicznych dotyczy dotacji z budżetu państwa przekazywanych na finansowanie lub dofinansowanie zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym oraz zrównanym z nimi podmiotom. Zgodnie z tym przepisem dotacjami podlegającymi szczególnym zasadom rozliczania są te przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym oraz zrównanym z nimi podmiotom. Innymi słowy organizacje pozarządowe będą mogły uzyskać dotacje z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, gdy: dotacje te będą przeznaczone na cele publiczne, a cele publiczne będą związane z realizacją zadań danego samorządu. Jeżeli wskazane warunki zostaną spełnione, to odpowiednio gmina, powiat albo województwo może udzielić dotacji organizacji pozarządowej.
Kontrola zleconego zadania
Jednostka samorządu terytorialnego zlecająca zadanie publiczne dokonuje kontroli i oceny realizacji zadania. Kontrolę przeprowadza się w trakcie realizacji zadania oraz po jego zakończeniu. Rozliczenie dotacji następuje na podstawie sprawozdania z wykonania zadania częściowego i ostatecznego w terminach określonych w umowie. Przekazanie kolejnej transzy dotacji następuje po rozliczeniu i zatwierdzeniu sprawozdania częściowego. Weryfikacja sprawozdania przeprowadzana jest pod względem formalnym, prawnym i rachunkowym, jak również pod względem zgodności z celem i terminowości realizacji zadania. W wyniku kontroli wykonania zadania lub w efekcie weryfikacji sprawozdania może zostać ustalony zwrot środków do budżetu samorządu terytorialnego. Zwrotowi podlega ta część dotacji, która została wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem, nienależnie udzielona lub pobrana w nadmiernej wysokości. Odsetki od dotacji podlegających zwrotowi (w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych) nalicza się począwszy od dnia przekazania z budżetu dotacji wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem, stwierdzenia nieprawidłowego naliczenia lub nienależnego pobrania dotacji. Wykorzystanie dotacji niezgodnie z przeznaczeniem wyklucza prawo otrzymania dotacji przez kolejne trzy lata, licząc od dnia stwierdzenia nieprawidłowego wykorzystania dotacji. Decyzję w sprawie zwrotu dotacji wydaje wójt (burmistrz, prezydent miasta), starosta lub marszałek województwa. Organem odwoławczym od tej decyzji jest właściwe miejscowo samorządowe kolegium odwoławcze. Jak już zostało wskazane, każda dotacja podlega szczególnym zasadom jej rozliczenia. W przypadku dotacji udzielonej na podstawie ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie jest ona dotacją celową przeznaczaną na sfinansowanie lub dofinansowanie zlecanego zadania. W konsekwencji z otrzymanych środków publicznych dana organizacja pozarządowa musi się rozliczyć przed samorządem, który udzieli tej dotacji. W tym celu powinna przedstawić dowody świadczące o realizacji celu oraz poniesione wydatki, na pokrycie których była przeznaczona dotacja. W konsekwencji rozliczenie dotacji powinno zmierzać do ustalenia, czy organizacja pozarządowa zrealizowała cel, na który zostały przeznaczone środki publiczne. W przypadku gdy cel nie został osiągnięty, dotacja podlega zwrotowi. Warto również pamiętać, że zgodnie z art. 145 ustawy o finansach publicznych dotacjami pobranymi w nadmiernej wysokości są dotacje otrzymane z budżetu w wysokości wyższej niż określona w odrębnych przepisach, umowie lub wyższej niż niezbędna na dofinansowanie lub finansowanie dotowanego zadania. Z kolei dotacjami nienależnymi są dotacje udzielone bez podstawy prawnej. Oznacza to, że dotacje udzielone z budżetu państwa wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem lub pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości podlegają zwrotowi do budżetu państwa wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, w terminie do dnia 28 lutego roku następującego po roku, w którym udzielono dotacji. Zwrotowi do budżetu państwa podlega także ta część dotacji, która została wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem, nienależnie udzielona lub pobrana w nadmiernej wysokości. Obowiązek zwrotu dotacji pociąga za sobą konieczność zapłaty odsetek. W przypadku niedokonania zwrotu dotacji w terminie organ lub inny dysponent części budżetowej, który udzielił dotacji, wydaje decyzję określającą kwotę przypadającą do zwrotu i termin, od którego nalicza się odsetki. Jeżeli chodzi o jednostki samorządu terytorialnego, organem właściwym do wydania decyzji będzie wójt (burmistrz lub prezydent miasta), starosta powiatowy lub marszałek województwa.
Niewydanie decyzji przez uprawniony organ naraża wójta, starostę czy marszałka województwa na odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. W przypadku, gdy zobowiązana organizacja pozarządowa nie zwróci dotacji wraz należnymi odsetkami – wydana decyzja jako tytuł wykonawczy podlega egzekucji w postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Zgodnie z przepisami odsetki od dotacji podlegające zwrotowi do budżetu państwa nalicza się począwszy od dnia przekazania z budżetu państwa dotacji wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem lub stwierdzenia nieprawidłowego naliczenia lub nienależnego pobrania dotacji. Kolejną konsekwencją, którą przewiduje prawo finansowe, jest zakaz otrzymywania dotacji przez kolejne trzy lata, licząc od dnia stwierdzenia nieprawidłowego wykorzystania dotacji. Dowodem, który może potwierdzać wykorzystanie dotacji niezgodnie z przeznaczeniem, jest najczęściej protokół kontroli, orzeczenie komisji orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych bądź prawomocne orzeczenie w sprawie karnej skarbowej.
Współpraca z przedsiębiorcami
Oprócz współpracy z organizacjami pozarządowymi i podmiotami z nimi zrównanymi jednostki samorządu terytorialnego powinny współpracować z przedsiębiorcami. Ta forma współpracy nie przyczynia się bezpośrednio tak jak w przypadku organizacji pozarządowych do realizacji zadań publicznych, ale prowadzi do rozwoju wspólnoty lokalnej. Chodzi o opracowanie i przyjęcie przez władze lokalne programów i strategii rozwoju gospodarczego. Określone w takich dokumentach cele i zadania powinny znajdować praktyczne zastosowanie. W tym celu samorządy powinny podejmować uchwały tworzące plany rozwoju gospodarczego, które umożliwiłby wsparcie działalności gospodarczej na terenie danego samorządu, a w konsekwencji przyczyniłyby się do jego rozwoju. Następnym krokiem powinno być określenie wraz z przedstawicielami lokalnego biznesu przy jak najszerszym udziale mieszkańców, lokalne potrzeby. Kolejne zadanie dla gmin to przeanalizowanie programów operacyjnych. Dzięki temu oraz odpowiedniej analizie mocnych i słabych stron danego samorządu, przed gminą powstaną szanse na zdobycie odpowiednich i dostosowanych do potrzeb samorządu środków finansowych. Dodatkowo na podstawie rozmów i konsultacji przeprowadzonych z przedsiębiorcami i organizacjami pozarządowymi może powstać projekt priorytetowych zadań do zrealizowania i koncepcja pozyskiwania funduszy finansowych, które umożliwią skuteczny rozwój samorządu. W tym miejscu warto podkreślić, że jednostki samorządu terytorialnego, w szczególności gminy oraz utworzone przez nie instytucje otoczenia biznesu, mogą pozyskać dofinansowanie na różne cele związane z rozruszaniem przedsiębiorczości na swoim terenie. Jednym z takich programów jest Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka. Jednym z jego ważnych celów jest tworzenie trwałych miejsc pracy. Dodatkowo w ramach tego programu samorządy mogą starać się o środki na przygotowanie strategii rozwoju ośrodka uwzględniającego potrzeby przedsiębiorców, działania promocyjne, budowę i rozbudowę takiego ośrodka. Ze środków europejskich gmina może powołać także ośrodek innowacyjny, który będzie świadczyć usługi dla firm. Dodatkowo w każdym z 16 regionalnych programów operacyjnych zostały stworzone priorytety, w ramach których oferowana jest pomoc na rozwój przedsiębiorczości w gminie i w regionie. Na ten cel przeznaczono od 13 do 28 proc. przyznanych środków wspólnotowych na cały region. Ważnym instrumentem pobudzania gospodarki lokalnej są inwestycje gminy w rozwój infrastruktury technicznej. W tym celu gmina powinna finansować rozbudowę dróg dojazdowych do terenów inwestycyjnych. Posiadanie uzbrojonych terenów inwestycyjnych wpływa na podjęcie decyzji o rozpoczęciu działalności gospodarczej. Wszystkie te działania zarówno we współpracy z organizacjami pozarządowymi, jak i lokalnymi przedsiębiorcami mogą przyczynić się do właściwego rozwoju gminy, właściwego poziomu realizacji zadań publicznych, a w konsekwencji zadowolenia mieszkańców.
4 etapy konsultacji programu współpracy gminy z organizacjami pozarządowymi
Projekt programu kierowany jest do konsultacji.
Gmina upublicznia i kieruje do organizacji pozarządowych projekt uchwały w sprawie programu współpracy
Termin na zajęcie stanowiska.
Organizacja pozarządowa ma określony czas np. 30 dni na zajęcie stanowiska w sprawie projektu uchwały
Rozpatrywanie zgłoszonych uwag i zastrzeżeń.
Gmina odnosi się do zgłoszonych przez organizacje pozarządowe postulatów, nanosząc odpowiednie zmiany w projekcie uchwały o programie współpracy
Zakończenie konsultacji.
Pisemna informacja skierowana z gminy do organizacji pozarządowych kończy proces konsultacji
Pomoc i opieka
Sfera zadań publicznych obejmuje zadania w zakresie:
● pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób;
● zapewnienia zorganizowanej opieki byłym żołnierzom zawodowym, którzy uzyskali uprawnienie do emerytury wojskowej lub wojskowej renty inwalidzkiej, inwalidom wojennym i wojskowym oraz kombatantom;
● działalności charytatywnej;
● podtrzymywania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;
● działalności na rzecz mniejszości narodowych;
● ochrony i promocji zdrowia;
● działania na rzecz osób niepełnosprawnych;
● promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy;
● upowszechniania i ochrony praw kobiet oraz działalność na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;
● działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;
● działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;
● nauki, edukacji, oświaty i wychowania;
● krajoznawstwa oraz wypoczynku dzieci i młodzieży;
● kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji;
● upowszechniania kultury fizycznej i sportu;
● ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;
● porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz przeciwdziałania patologiom społecznym;
● upowszechniania wiedzy i umiejętności na rzecz obronności państwa;
● upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji;
● ratownictwa i ochrony ludności;
● pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą;
● upowszechniania i ochrony praw konsumentów;
● działań na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;
● promocji i organizacji wolontariatu.
Podstawa prawna
Ustawa z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. nr 96, poz. 873 ze zm.).
Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 249, poz. 2104 ze zm.).
Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.).
Ustawa z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1952 ze zm.).
Ustawa z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1590 ze zm.).
Rozporządzenie ministra finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. nr 142, poz. 1020 ze zm.).

  
Marsjanka
21.10.2009 13:06:37
poziom 4

Grupa: Użytkownik

Posty: 320 #346173
Od: 2008-5-6
Wow bardzo szczęśliwy Ale się napisałeś lol
  
mariusz
21.10.2009 13:37:19
poziom 6



Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: Kąpino

Posty: 1162 #346192
Od: 2007-10-9
mogę prosić o streszczenie własnymi słowami zdziwiony
  
baton
21.10.2009 14:07:37
poziom 6



Grupa: Użytkownik

Posty: 1234 #346220
Od: 2008-2-11
Ja przyznaję, też poczekam na streszczeniezawstydzony. Udało mi się dotrzeć do "Formy współpracy", ale mam nadzieję, że znajdzie się ktoś, kto to przeczyta i może nam streści całość.
  
uranage
21.04.2010 10:43:48
poziom 1

Grupa: Użytkownik

Posty: 35 #523208
Od: 2008-1-16
Czytając wasze posty odnoszę wrażenie, że Stowarzyszenie jest jakimś waszym strasznym wrogiem. Przykro mi to powiedzieć ale popieram mojego rozmówce co do stanu ducha mariusza-malkontenta. Ja bym napisał smerf maruda. Jak widzisz mariusz miły smerfek ale marudzi. Szkoda, że tak oceniasz inicjatywę powstania i działania Stowarzyszenia. A jeśli chodzi o działania to nie my mamy zrobić" a ty się będziesz przyglądał tylko też byś się wziął z nami do wspólnej roboty.

Łatwo stać z boku i marudzić. To mi się podoba a tamto nie. Mieszkańcy Kąpina to jedna rodzina. Stowarzyszenie jest formą prawną dającą nam sporą siłę i kartę przetargową w rozmowach i negocjacjach z Gminą. Więc im więcej nas jest im więcej tematów i wątków podejmujemy i działmy tym lepiej.

A teraz aktualności:
1. W zdłuż ulicy Lipowej już w maju rozpocznie się budowa chodnika na który w tamtym roku Stowarzyszenie 'ECO-KĄPINO" wynegocjowało kwotę 40 000 zł.
2. Na działce 462 powstaje projekt zagospodarowania, który na początku uwzględnia budowę wiaty integracyjnej (tam wreszcie będzie nasze powitanie lata przy ognisku) a docelowo przewiduje budowę świetlicy wiejskiej. To efekt wielu uzgodnień między Gminą a Stowarzyszeniem (które przecież reprezentuje siłę mieszkańców Kapina). To już się dzieje!!!
3. Na działce pomiedzy placem zabaw i wieżowcem w centrum wsi powstaje boisko ze sztuczną nawierzchnią na którą Stowarzyszenie 'ECO-KĄPINO" wynegocjowało w poprzednim roku 60 000 zł. To ju ż się dzieje!!! A propos poszukujemy projektanta z uprawnieniami, który nam zrobi projekt zagospodarowania.

Zwracam się do wszystkich Kapiniaków - włączcie się w te wszystkie działania. Podsuwajcie pomysły. Wśród nas na pewno znajdą się i budowlańcy i spece od projektów czy też środków unijnych. W ludziach drzemie ogromny potencjał tylko zawsze tak trudno go obudzić.
POZDRAWIAM

Ps
JeśLi chodzi o stronę http://kapino.net to proszę o zalogowanie (tak jak tu na forum - jakoś nikt nie kwestionuje, że trzeba się logować). Jeśłi chodzi o dokumenty Stowarzyszenia to dostępne są dla członków stowarzyszenia. Nie chcę, żeby wszyscy wchodząc tak sobie na stronę czytali bądź co bądź dokumenty Stowarzyszenia. Jeśli chcecie wszystko czytać zapiszcie się do Stowarzyszenia i tyle. CZY TO JEST JAKIŚ WIELKI PROBLEM?????
  
BonAir
21.04.2010 10:57:30
poziom 6



Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: Kąpino

Posty: 1084 #523216
Od: 2007-5-25
Nie chcę, żeby wszyscy wchodząc tak sobie na stronę czytali bądź co bądź dokumenty Stowarzyszenia

To zrób coś z tym, bo póki co te dokumenty są ogólnodostępne oczko
_________________
pozdrawiam BonAir
  
uranage
21.04.2010 12:44:14
poziom 1

Grupa: Użytkownik

Posty: 35 #523259
Od: 2008-1-16
Zrobię!
  
mariusz
21.04.2010 13:25:10
poziom 6



Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: Kąpino

Posty: 1162 #523287
Od: 2007-10-9
uranaga - myślę, że z zadowolenia a szczególnie samozadowolenia poprawy nie uświadczysz aczkolwiek aż przejrzałem swoje wpisy i jeśli to jest malkontenctwo to chyba nie spodziewasz się wyłącznie peanów na cześć swojej działalności? No, chyba, że tak? Zyczę wam powodzenia bo mam nadzieję, że to poprawi wizerunek naszej wsi aczkolwiek "po owocach ich poznacie"
  
uranage
21.04.2010 14:50:35
poziom 1

Grupa: Użytkownik

Posty: 35 #523330
Od: 2008-1-16
Mariusz ja żartuję. Zależy mi bardzo na tym, żeby coś się zmieniło wreszcie bo 10 lat tu mieszkam i nic. Więc trzeba wreszcie coś zrobić i robimy. Myślę, że to dobra robota. Man nadzieję, że przekonacie się do tego co robimy i włączycie się w to ze swoimi fajnymi pomysłami.

Szukam pomysłu jak ugryźć sprawę kanalizacji. Z UE już teraz nie ma kasy aż do 2013 roku i trzeba czekać do nowej transzy od 2014-2020. Ale powinniśmy ise na to przygotować i mieć jakieś gotowe projekty, pozwolenie na budowę, jakiś pomysł jak to ruszyć. Poczaszkujmy trochę.

Pozdrawiam
  
beos70
21.04.2010 15:00:34
poziom 6



Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: leśna

Posty: 908 #523341
Od: 2008-5-18
Jest potrzebna pomoc ??? Społecznie poszukuję spychacza do rozgarnięcia na "byłym boisku" ziemii?? na terenie starej wsi.
potrzebuję choćby nr.telefonicznych by móc porozmawiać z kimś kto ma takie mozliwości.

smutnysmutnysmutny
  
Electra19.04.2024 01:02:20
poziom 5

oczka
  
mariusz
21.04.2010 17:06:32
poziom 6



Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: Kąpino

Posty: 1162 #523425
Od: 2007-10-9
od dzisiaj stoi/robi spychacz u mojego sąsiada na Jagiellonskiej - układają kostkę - ale czy zrobi gratis?
  
Admin
21.04.2010 17:46:04
poziom 5



Grupa: Administrator 

Posty: 646 #523444
Od: 2007-5-10


Ilość edycji wpisu: 1
Jeśli chcecie wszystko czytać zapiszcie się do Stowarzyszenia i tyle. CZY TO JEST JAKIŚ WIELKI PROBLEM?????.
Uranage, chyba coś Ci umknęło... Podpowiem Ci... Na ubiegłorocznym spotkaniu usłyszałem, że "... trzeba nas dużo, mogą być martwe dusze, wystarczy się zapisać i wpłacić MARNE 100 PLN NA ROK"!!!!
  
fox
21.04.2010 19:09:21
poziom 4

Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: Kąpino

Posty: 293 #523501
Od: 2007-9-21
Uranage witaj!

Uwierz mi, doceniam to, co robią członkowie Stowarzyszenia (o sprawczej sile Stowarzyszenia w realizacji remontu Lipowej pisałam na forum wesoły), natomiast nie rozumiem, dlaczego nie chcesz, aby "wszyscy wchodząc tak sobie na stronę czytali dokumenty Stowarzyszenia". A co jest w tym złego? Stowarzyszenia z założenia powinny być jawne. Wydaje mi sie, iż tylko w taki sposób Stowarzyszenie może liczyć na nowych członków wesoły Przecież strona Stowarzyszenia nie powinna być dla Stowarzyszenia tylko dla wszystkich zainteresowanych, obecnych i potencjalnych członków. Transparentność i otwartość to klucze do ludzi. Bez logowania ! (Forum kapino.pl można czytać bez logowania !, a logowanie niezbędne jest tylko do ewentualnych wpisów) Nie mogę sobie wyobrazić, że stowarzyszeniu zależy na nowych członkach, jeśli deklaracja członkowska nie jest dostępna i aktywna natychmiast... Przed chwilą weszłam na kilka stron innych stowarzyszeń. Wszędzie wszystkie informacje, deklaracje członkowskie, dokumenty, statuty, bilanse, rachunki wyników, sprawozdania z działalności z dany rok, harmonogramy, plany itp. były ogólnodostępne i to bez logowania... zaniemówił
Myślę, że warto rozważyć większą otwartość witryny aniołek Można tylko zyskać ...
Pozdrawiam serdecznie aniołek
  
Admin
21.04.2010 20:27:41
poziom 5



Grupa: Administrator 

Posty: 646 #523541
Od: 2007-5-10
Krótkie wyjaśnienie. Logowanie na tym forum jest konieczne ze względu na wszechobecny SPAM. Wszystkie fora bez tej procedury już dawno padły, a i na naszym zdarzały się już wpisy automatów spamerskich.
  
fox
21.04.2010 22:19:28
poziom 4

Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: Kąpino

Posty: 293 #523598
Od: 2007-9-21
Dzięki za wyjaśnienie, ale ja znam jeszcze kilka for bez logowania zaniemówiłporuszonyaniołek
  
uranage
22.04.2010 09:03:45
poziom 1

Grupa: Użytkownik

Posty: 35 #523714
Od: 2008-1-16
Co ty gadasz fox nie ma for bez logowania. Ma rację Admin. A poza tym nie chcę rozmawiać z kimś kto jest anonimowy.
  
BonAir
22.04.2010 09:57:28
poziom 6



Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: Kąpino

Posty: 1084 #523728
Od: 2007-5-25
Pierwsze lepsze:
http://www.poradnikzdrowie.pl/forum/forum-bez-logowania-i-bez-reklam/1/
_________________
pozdrawiam BonAir
  
uranage
22.04.2010 10:47:48
poziom 1

Grupa: Użytkownik

Posty: 35 #523756
Od: 2008-1-16
Ok fox. Wszystko co mogłem udostępniłem. Sprawę dokumentów przedstawię na zarządzie stowarzyszenia.
  
uranage
22.04.2010 10:53:07
poziom 1

Grupa: Użytkownik

Posty: 35 #523758
Od: 2008-1-16
Nie podejmuję polemiki Admin w sprawie martwych dusz. Nie przypominam sobie by kto coś takiego mówił. Może po pijaku. Masz nieaktualne info roczna składka za ten rok to 60 zł.

Pozdrawiam
  
Electra19.04.2024 01:02:20
poziom 5

oczka

Przejdz do góry strony<<<Strona: 2 / 2    strony: 1[2]

  << Pierwsza     < Poprzednia      Następna >     Ostatnia >>  

HOME » STOWARZYSZENIE NA RZECZ ROZWOJU WSI KĄPINO » ECO-KĄPINO

Aby pisac na forum musisz sie zalogować !!!

TestHub.pl - opinie, testy, oceny

kapino.pl