Sołtys, Rada Sołecka, budżet
Gazeta Prawna (nr 63)
SAMORZĄD | FINANSE | Fundusz sołecki
Jak ubiegać się o przyznanie środków
Na podjęcie uchwały o utworzeniu funduszu sołeckiego gminy mają czas do 30 czerwca.
Mieszkańcy wioski zamierzają ubiegać się w tym roku o środki z funduszu sołeckiego.
- Kto może złożyć wniosek o przyznanie środków finansowych z funduszu sołeckiego - pyta pan Kazimierz ze Smardzewa.
Najpierw rada gminy powinna podjąć uchwałę o utworzeniu funduszu sołeckiego.
Warunkiem przyznania środków będzie złożenie przez sołectwo wniosku do wójta. Wniosek uchwalony przez zebranie wiejskie, z inicjatywy sołtysa, rady sołeckiej lub co najmniej 15 pełnoletnich mieszkańców należy złożyć do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy. W ten sposób środki będą zagwarantowane w budżecie gminy na ten rok, którego dotyczy wniosek.
Wniosek powinien zawierać wskazanie przedsięwzięć przewidzianych do realizacji na obszarze sołectwa w ramach środków określonych dla danego sołectwa na podstawie informacji uzyskanej od wójta wraz z oszacowaniem ich kosztów i uzasadnieniem. Mimo spełnienia warunków formalnych wniosek może być odrzucony przez radę gminy, jeżeli przedsięwzięcie zgłoszone we wniosku nie będzie zadaniem własnym gminy, nie będzie służyć poprawie warunków życia mieszkańców i nie będzie zgodne ze strategią rozwoju gminy.
ŁUKASZ SOBIECH
PODSTAWA PRAWNA
● Art. 1-6 ustawy z 20 lutego 2009 r. o funduszu sołeckim. Wejdzie w życie 1 kwietnia 2009 r.

Zadania rad i sołtysów
Terminarz wdrażania funduszu sołeckiego w 2009 roku
● do 30 kwietnia minister finansów publicznych wydaje rozporządzenie określające procentowo wysokość zwrotu poniesionych wydatków dla gmin
● do 31 maja rady gmin powinny podjąć uchwały o utworzeniu funduszu w roku następnym
● do 31 lipca przekazane powinny być sołtysom informacje o planowanej wysokości funduszu w roku następnym
● do 30 września sołtysi powinni złożyć wnioski do wójta (burmistrza, prezydenta miasta) o przyznanie środków z funduszu


  PRZEJDŹ NA FORUM